نیاز به17میلیون روانشناس و مشاوردر طرح پزشک خانواده
ارسال شده توسط modir در 1389/12/05 19:21:37

دکتر غلامعلی افروز در نخستین کنگره ملی روانشناسان و مشاوران ایران با بیان این مطلب افزود: یکی از اهداف اصلی این کنگره تعهد حرفه ای و اقتدار سازمانی است، البته تمامی اعضاء این اقتدار را دارند و ما با برگزاری این کنگره می خواهیم به سازمان اقتدار بیشتری بخشیم.


رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در ادامه به اهداف اصلی تأسیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره اشاره کرد و افزود: این سازمان کار خود را با 800 عضو آغاز کرد و اکنون تعداد اعضاء به بیش از 6500 نفر رسیده است که تاکنون 2500 نفر توانسته اند پروانه تخصصی دریافت کنند.


ادامه متن

به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا، غلامعلی افروز در نخستین کنگره ملی روانشناسان و مشاوران ایران با بیان این مطلب افزود: یکی از اهداف اصلی این کنگره تعهد حرفه ای و اقتدار سازمانی است، البته تمامی اعضاء این اقتدار را دارند و ما با برگزاری این کنگره می خواهیم به سازمان اقتدار بیشتری بخشیم.


رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در ادامه به اهداف اصلی تأسیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره اشاره کرد و افزود: این سازمان کار خود را با 800 عضو آغاز کرد و اکنون تعداد اعضاء به بیش از 6500 نفر رسیده است که تاکنون 2500 نفر توانسته اند پروانه تخصصی دریافت کنند.


افروز یکی از مهم‌ترین اهداف اساسی تشکیل این سازمان را ارتقاء بهداشت روانی جامعه، بهداشت و سلامتی کارگزاران و کارمندان دولت همچنین ارتقاء دانش در حوزه روانشناسی ذکر کرد و ادامه داد: دانش افزایی در تولید کتاب های علمی با مؤلفه های بومی و انتشار فصل نامه های تخصصی از جمله رسالت های موجود برای ارتقاء سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور است.

ضرورت بازنگری در رسالت روانشناسان و رشته های تحصیلی
رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در ادامه خواستار بازنگری رشته های تحصیلی در دانشگاه ها شد و تأکید کرد: باید رشته های مرتبط با روانشناسی با توجه به خواست جامعه مورد بازنگری قرار گیرد.


وی تصریح کرد: همچنین باید بتوانیم مسوولیت شغلی و امنیت روانشناختی متخصصان در این حوزه را تأمین کنیم، این در حالی است که مجلس هدف دیگری که همان حمایت از حقوق مشاوران است را بر عهده ما قرار داده است.


افروز با تأکید بر این که شهروندان باید به کسانی مراجعه کنند که از این مرکز دارای پروانه بوده و خدمات مطلوبی را با ساعاتی معین ارائه می دهند، خاطرنشان کرد: اعضای این سازمان از نظر علمی بسیار قوی و مجرب بوده، ضمن این که افرادی مؤمن و متعهد هستند.


وی خواستار بازنگری رسالت روانشناسان شد و گفت: با توجه به شرایط مهم و حساس کنونی باید رسالت روانشناسان مورد بازنگری قرار گیرد.


رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با بیان این مطلب که رشته های روانشناسی پیشرفت فوق العاده ای در کشور داشته است، اظهار داشت: این رشته با خانواده امور تربیتی، درمانی، بالینی و آموزشی و رسانه ای رسالت مهمی بر عهده دارد. روانشناسان در تدوین قوانین مدون و مردم محور می توانند بسیار کمک کنند ضمن این که نقش آنها در ازدواج آسان مهم و بی بدیل است آنها می توانند بر اساس روانشناختی افراد مشاوره دهند.


افروز قابلیت لازم برای تدریس و ارائه خدمات، پژوهش و مدیریت را چهار هدف اساسی دوره های کارشناسی ارشد و دکتری روانشناسی و مشاوره برشمرد و افزود: مدیریت دانشگاه ها باید در بازنگری اساسی در دروس کارشناسی ارشد و دکتری همکاری کنند علاوه بر این باید به یافته های علمی و پژوهشی توجه ویژه شود، چرا که با توجه به تعلیم و تربیت و نیاز به آرامش و امنیت مردم به روانشناسان نیاز دارند.

بیش از 3 میلیارد نفر در دنیا شهرنشین هستند
وی در ادامه شهرنشینی را یکی دیگر از عوامل نیاز خانواده ها به روانشناس و مشاوران دانست و تأکید کرد: در سال 1900 میلادی تنها 14 درصد مردم شهرنشین بودند این در حالی است که این آمار در سال 2000 به 47 درصد افزایش یافت. هم اکنون بیش از 3 میلیارد نفر در دنیا شهرنشین هستند که با توجه به افزایش جمعیت باید به تناسب شهرنشینی باید به آنها خدمات ارائه شود.


افروز ادامه داد: در کشور ما نیز در سال 85 با مهاجرت خواسته یا ناخواسته 70 درصد مردم شهرنشین شده اند، البته باید گفت که این امر نشانه رشد نیست. چرا که میانگین شهرنشینی در ایران 70 درصد است که این آمار از میانگین های جهانی نیز بیشتر است.


رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره با اشاره به نیاز کشور به روانشناسان تصریح کرد: در گزارش سال 2008 سازمان بهداشت جهانی به ازای هر 100 هزار نفر 15 روانشناس شاغل بودند این در حالی است که در سال 2010 در کانادا 42 نفر در آمریکا 40 نفر در فرانسه 33 نفر در ایران 6 نفر و در چین نیم نفر روانشناس به ازای هر یک صد هزار نفر مشغول به فعالیت هستند.


افزوز با اشاره به این که در ایران یک روانشناس برای 16 هزار و 666 نفر وجود دارد، تصریح کرد: متأسفانه 91 درصد روانشناسان ما دارای مدرک کارشناسی ارشد و 9 درصد دارای دکتری هستند، بنابراین باید کیفیت دکتری را به بالاترین درجه برسانیم چرا که در سال 90 مطابق قانون بر دانشگاه ها نظارت کرده و به فارغ التحصیلات دانشگاه هایی که حداقل ها را رعایت نکرده باشند پروانه نمی دهیم.


نیاز به 17 میلیون روانشناس و مشاوردر طرح پزشک خانواده
وی در پایان خواستار استقرار روانشناسان در طرح پزشک خانواده شد و افزود: در کشور 17 میلیون خانوار با جمعیت متوسط 2/4 زندگی می کنند. اگر در طرح پزشک خانواده برای هر یک هزار خانواده یک روانشناس در نظر بگیریم به 17 هزار روانشناس و مشاوره نیاز داریم.
به گزارش خبرنگار برنا نخستین کنگره ملی روانشناسان و مشاوران ایران به همت سازمان نظام روانشناسی و مشاوره و سازمان ملی جوانان از امروز در تهران آغاز به کار کرد که در این کنگره کارگاه های تخصصی با حضور اعضاء و نخبگان برگزار می شود.