مصاحبه دکتر افروز
ارسال شده توسط modir در 1389/11/27 19:52:05

رييس سازمان نظام مشاوره و روانشناسي كشور با اشاره به جمعيت 18 ميليون نفري كودكان و نوجوانان در سنين مدرسه، اعلام كرد: اين در حاليست كه 30 درصد از اين جمعيت در مدرسه و تحت نظارت نظام آموزش و پرورش به سر نمي‌برند.

دكتر غلامعلي افروز در نشستي خبري با اشاره به اينكه بايد براي هر يك‌هزار خانواده‌ با متوسط جمعيت 2/4 نفر، يك روانشناس و مشاور خانواده‌ وجود داشته باشد، افزود: اگر قرار است، وزارتخانه‌اي جديد تشكيل شود، اين وزارتخانه بايد با محوريت خانواده‌ تاسيس شود.

وي تصريح كرد: مكلفيم همه چيز را براي خانواده‌ بخواهيم و همه را در چارچوب خانواده‌ ببينيم، چرا كه تنها در اين صورت به بالاترين حد از بهداشت رواني خواهيم رسيد.


ادامه متن

رييس سازمان نظام مشاوره و روانشناسي كشور با اشاره به جمعيت 18 ميليون نفري كودكان و نوجوانان در سنين مدرسه، اعلام كرد: اين در حاليست كه 30 درصد از اين جمعيت در مدرسه و تحت نظارت نظام آموزش و پرورش به سر نمي‌برند.

به گزارش خبرنگار «اجتماعي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر غلامعلي افروز در نشستي خبري با اشاره به اينكه بايد براي هر يك‌هزار خانواده‌ با متوسط جمعيت 2/4 نفر، يك روانشناس و مشاور خانواده‌ وجود داشته باشد، افزود: اگر قرار است، وزارتخانه‌اي جديد تشكيل شود، اين وزارتخانه بايد با محوريت خانواده‌ تاسيس شود.

وي تصريح كرد: مكلفيم همه چيز را براي خانواده‌ بخواهيم و همه را در چارچوب خانواده‌ ببينيم، چرا كه تنها در اين صورت به بالاترين حد از بهداشت رواني خواهيم رسيد.

رييس سازمان نظام مشاوره و روانشناسي كشور با اشاره به اينكه خانواده‌ تنها نهاد فطري و در عين حال اصلي‌ترين نهاد در ميان انسان‌هاست، عنوان كرد: اين نهاد بايد در مركز كليه تصميم‌گيري‌ها و تصميم سازي‌هاي دستگاه‌هاي مختلف قرار بگيرد.

وي در ادامه با اشاره به اينكه در حال حاضر بالغ بر شش هزار و 500 روانشناس و مشاور در عضويت سازمان نظام مشاوره و روانشناسي قرار دارند، تاكيد كرد: برابر قانون هيچ نهاد ديگري نمي‌تواند به متقاضيان، پروانه ارائه خدمات روانشناسي و مشاوره ارائه دهد.

بهزيستي از صدور هرگونه پروانه ارائه خدمات روانشناسي و مشاوره خودداري كند

كتاب «روانشناسي ازدواج و شكوه همسرداري» در آينده به جاي واحد درسي تنظيم خانواده‌ تدريس مي‌شود

افروز با اشاره به اين كه ارائه اين پروانه از سوي سازمان نظام مشاوره و روانشناسي با داشتن شرايطي همچون حداقل مدرك فوق ليسانس در رشته‌هايي همچون روانشناسي و مشاوره و علوم تربيتي و نيز تجربه كافي صورت مي‌گيرد، خاطر نشان كرد: افراد همه انديشه و ناموس خود را با روانشناس در ميان مي‌گذارند و بر اين اساس سختگيري و نظارت جدي در اين حوزه، امري ضروري است.

وي از مسوولان سازمان بهزيستي كشور تقاضا كرد تا از صدور هرگونه پروانه ارائه خدمات روانشناسي و مشاوره خودداري كنند.

افروز با تاكيد بر اين كه خدمات مشاوره و روانشناسي در ميان دانشجويان بايد گسترش يابد، از همكاري با وزارت علوم در اين زمينه خبر داد و يادآور شد: تدوين كتاب «روانشناسي ازدواج و شكوه همسرداري» نيز در اين راستا تهيه شده است.

وي با تاكيد بر اين كه كتاب ياد شده از سوي انتشارات دانشگاه تهران منتشر شده است، عنوان كرد: قرار است اين كتاب در آينده به جاي واحد درسي تنظيم خانواده‌ تدريس شود.

رييس سازمان نظام مشاوره و روانشناسي كشور، با تاكيد بر اين كه انتخاب دقيق در برگزاري مراسم ازدواج آسان بايد به عنوان دو شعار اساسي ازدواج جوانان مد نظر قرار گيرد ، تصريح كرد: كتاب «شكوه همسرداري» در زمينه انتخاب دقيق ، تدوين شده است .

ريشه اصلي همسرگريزي، همسر ستيزي و طلاق، ناامني‌هاي دروني، خلاء‌هاي عاطفي و دافعه‌هاي رواني و جنسي است

به گزارش ايسنا، وي با بيان اينكه ريشه اصلي همسرگريزي، همسر ستيزي و طلاق، ناامني‌هاي دروني، خلاء‌هاي عاطفي و دافعه‌هاي رواني و جنسي است، اظهار كرد: به همين دليل حضور روانشناسان و مشاوران كار كشته و زبده را در محاكم قضايي ضروري مي‌دانيم.

افروز ادامه داد: اين مشاوران بايد با متقاضيان طلاق مشاوره حرفه‌اي داشته و علت اين امر را ريشه يابي كنند تا در اين صورت بتوانيم آمار طلاق را كاهش دهيم.

به گزارش ايسنا، وي از ايجاد يك شوراي تخصصي براي بازنگري مباحث و محتواي رشته‌هاي مختلف روانشناسي و مشاوره خبر داد و اضافه كرد: بايد محتواي آموزشي اين رشته‌ها مطابق با آخرين يافته‌هاي علمي و در عين حال همراه با انديشه بومي و ارزش‌هاي ديني تنظيم شود.

رييس سازمان نظام مشاوره و روانشناسي كشور در ادامه با اشاره به اينكه انجام اين كار زمان زيادي را مي‌طلبد، از دولت و مجلس شوراي اسلامي درخواست كرد كه از چنين اقدامي حمايت كنند تا به منابع علمي غني‌تري دست يابيم.

افروز با اشاره به اين كه در منشور اخلاقي روانشناسان و مشاوران تاكيد شده است كه واژه «بيمار رواني» بايد حذف شود، عنوان كرد: در صورتي كه اعضاي سازمان نظام مشاوره و روانشناسي از اين واژه در مكاتبات خود استفاده كنند، به آن‌ها تذكر داده مي‌شود و در صورت تكرار پروانه‌ آن‌ها را لغو مي‌كنيم.

بيش از 50 درصد بزهكاران كانون‌هاي اصلاح و تربيت شهرهاي تهران، شيراز، اهواز، مشهد و زاهدان بازماندگان از تحصيل دوره راهنمايي و اخراج شدگان اين دوره هستند

به گزارش ايسنا، وي با تاكيد بر اين كه 30 درصد از جمعيت در سن تحصيل كشورمان در مدارس به سر نمي‌برند، بيان كرد: يكي از دلايل بروز اين وضعيت بالا بودن ضريب دشواري دوره راهنمايي است.

به گفته رييس سازمان نظام مشاوره و روانشناسي كشور، دانش‌آموزان با بهره هوشي 70 تا 90 به سادگي دوره دبستان را طي مي‌كنند، اما از آنجا كه شيب دشواري دوره راهنمايي نسبت به دبستان شديد است، اين دانش‌آموزان در دوره راهنمايي از تحصيل باز مي‌مانند.

وي تاكيد كرد: بر اين اساس يا بايد ميزان دشواري دوره راهنمايي را تغيير دهيم و يا اينكه تعريف كودكان عقب مانده را عوض كنيم.

افروز خاطر نشان كرد: بيش از 50 درصد بزهكاران كانون‌هاي اصلاح و تربيت در شهرهاي تهران، شيراز، اهواز، مشهد و زاهدان بازماندگان از تحصيل در دوره راهنمايي و اخراج شدگان اين دوره هستند.

به اعتقاد وي، كليه جمعيت در سن تحصيل بايد تا پايان 18 سالگي تحت نظر نظام آموزش و پرورش باشند، به طوري كه حتي اگر يك دختر روستايي بخواهد به دنبال كسب مهارت قالي‌بافي برود، بايد با تشخيص و نظارت آموزش و پرورش اين اقدام صورت گيرد.

اقداماتي همچون تجويز دارو و نيز تماس بدني با مراجعه كنندگان ممنوع است و روانشناس حق وعده ملاقات در خارج از مركز مشاوره را ندارد

به گزارش ايسنا، رييس سازمان نظام مشاوره و روانشناسي كشور در ادامه اين نشست به تشريح برخي از حقوق و تكاليف مشاوران و روانشناسان پرداخت و در اين باره توضيح داد: مراجعه كنندگان حق دارند، صحبت‌هاي روانشناس را ضبط كنند و روانشناس در صورتي كه در حال نشر علم نافعه است، نبايد از اين بابت نگراني داشته باشد.

وي يادآور شد: اقداماتي همچون تجويز دارو و نيز تماس بدني با مراجعه كنندگان ممنوع است و روانشناس حق وعده ملاقات در خارج از مركز مشاوره را ندارد.

به گزارش ايسنا، افروز با اشاره به فعاليت كميسيون رسيدگي به شكايات و نيز بررسي تخلفات روانشناسان و مشاوران عضو سازمان نظام مشاوره و روانشناسي از تشكيل معاونت نظارت و ارزيابي در اين سازمان خبر داد و در عين حال اعتراف كرد كه ما در نظارت چندان قوي عمل نمي‌كنيم.

وي تاكيد كرد: نظارت هر چه دقيق‌تر بر عملكرد روانشناسان و مشاوران نيازمند همكاري هر چه بيشتر ديگر دستگاه‌هاست.

بهره‌مندي از خدمات بيمه در حوزه مشاوره و روانشناسي نيازمند تدوين نهايي تعرفه از سوي دولت است

رييس سازمان نظام مشاوره و روانشناسي كشور همچنين از وزير رفاه و تامين اجتماعي درخواست كرد كه بيمه همگاني خدمات روانشناسي را در دستور كار قرار دهد.

وي در عين حال با اشاره به اين كه بهره‌مندي از خدمات بيمه در حوزه مشاوره و روانشناسي نيازمند تدوين نهايي تعرفه از سوي دولت است، يادآور شد: تعرفه مشاوران و روانشناسان از شش سال قبل و در زمان دولت هشتم پيشنهاد شده، اما هنوز به تاييد دولت نرسيده است.

به گفته افروز، اين تعرفه‌ها براي حداقل 45 دقيقه مشاوره پيش‌بيني‌ شده است.

به گزارش ايسنا، وي با بيان اينكه در حال حاضر تعرفه‌ها از 12 هزار تومان آغاز مي‌شود و براي افراد داراي مدارك دكتري به بيش از 30 هزار تومان مي‌رسد، خاطر نشان كرد: اين در حاليست كه كمتر از 10 درصد از روانشناسان ما از مدرك دكتري برخوردارند.

رييس سازمان نظام مشاوره و روانشناسي كشور همچنين درباره اختلاف نظر ميان روانپزشكان و روانشناسان در مواجهه با يك بيمار و تجويز موارد مختلف از سوي اين دو، اظهار كرد: خدمات روانپزشكي در هيچ كجاي دنيا بدون روانشناسي معنا ندارد و در عين حال روانشناس فهيم و بصير وقتي نياز بيمار به دارو را تشخيص مي‌دهد، بايد وي را بايد به روانپزشك ارجاع دهد.

وي در ادامه با تاكيد بر بهره‌گيري از مشاوران زبده در مدارس، عنوان كرد: بايد به ازاي هر 300 دانش‌آموز يك مشاور در مدرسه حضور داشته باشد.

افروز ضمن ابراز بي‌اطلاعي از آمار دقيق مشاوران فعلي در مدارس، خاطر نشان كرد: در عين حال بيشتر اين مشاوران از مدرك تحصيلي مرتبط برخوردار نيستند و جمعيت كساني كه از سوي سازمان نظام مشاوره و روانشناسي پروانه ارائه مشاوره در مدارس را دريافت كرده و در مدارس مشغول به كار هستند، كمتر از 10 درصد جمعيت مشاوران مدارس را تشكيل مي‌دهد.

وي با تاكيد بر اينكه ريشه هر مشكل و آسيب