در روانشناسی کیفیت زندگی،هدف کاهش دردها نیست بلکه ایجاد و نشان دادن توانمندی هاست
ارسال شده توسط modir در 1391/05/20 20:05:40
اولین جلسه از سلسله نشست های مهارت های زندگی با موضوع «مدیریت کیفیت در زندگی» چهارشنبه 11 مرداد با حضور دکتر احمد برجعلی، استاد دانشگاه ، متخصص و مشاور ارشد روانشناسی ، در فرهنگسرای فردوس برگزار شد.




ادامه متن
به گزارش روابط عمومی مدیریت فرهنگی هنری منطقه 5 و فرهنگسرای فردوس،  کارگاه «روانشناسی کیفیت در زندگی » با هدف آشنایی شهروندان با این معقوله و به کارگیری آن ها در زندگی از سوی فرهنگسرای فردوس برگزار می شود.
دکتر برجعلی در خصوص  روانشناسی کیفیت در زندگی گفت: در روانشناسی کیفیت زندگی، هدف کاهش دردها و رنج ها نیست بلکه در اینجا هدف نشان دادن توانمندی ها، کشف منابع، قدرت شخصی فرد، رشد خلاقیت ها و تقویت  بخش های نهفته ای است که نادیده گرفته شده که اگر آنها را بکار ببریم، زندگی ارتقاء پیدا خواهد کرد.
در واقع هدف اصلی بهبود بخشیدن به کیفیت زندگی است.
وی در ادامه اظهار داشت: ما به جای اینکه مستقیماً به سراغ مشکلات و مسائل برویم و در صدد حل آنها بر آئیم، باید ابتدا بستر حل مشکلات و مسائل را فراهم کنیم و منابع زیرساختی را توسعه دهیم. همانطور که روانشاسان کیفیت زندگی نیز بر این باورند که برای ارتقاء و بهبود کیفیت زندگی باید زیرساخت ها را بسازیم و به ابتکارات و  خلاقیت ها دامن بزنیم تا بتوانیم به یک زندگی رضایت بخش که بسیاری از مردم در جستجوی آن هستند، دست یابیم.
برجعلی در ادامه به 4 اصل و بنیانی که در روانشناسی کیفیت در زندگی است و دیگر روانشناسان کیفیت زندگی به آن معتقدند گفت:
1-    ایجاد شادکامی : ایده داشتن یک زندگی هدفمند و شادکامی در این مسیر ، به عنوان یک عادت یکی از پله های مهم کیفیت زندگی است؛ شادکامی موجب ارتقاء سلامت روانی، رشد خلاقیت، دانایی ، آگاهی و استفاده کردن از ظرفیت ها می شود.
2-    یادگیری بخشیدن : باید یاد بگیریم ببخشیم. یکی از مولفه ها و اصول مهم کیفیت زندگی یادگیری بخشیدن است که یک مهارت است و باید آن را یاد بگیریم و با آموزش این اصل فرهنگ سازی شود.
3-    خوش بین بودن : از دیگر مولفه های مهم کیفیت زندگی محسوب می شود و نیاز به آموزش دارد و ما باید بدانیم چه کارهایی انجام دهیم که نگاه خوش بینی در ما تقویت شود. خوش بینی تنها یک کلمه نیست، یک پکیج است که باید در سایه آموزش های مستمر ، افراد آن را یاد بگیرند.
4-    یادگیری یافتن و پروراندن دوستان خبره در هر شرایط زندگی : ما برای بهبود کیفیت زندگی باید انسان های مدل پیدا کنیم . همانطور که حضرت رسول (ص) و حضرت علی (ع) در زندگی انسان ها مدل و اسوه حسنه هستند. ما در تنگناها و سختی های زندگی به یک مدل دوست نیاز داریم، در رشد مهارتی و کاری به یک مدل . باید انسان های خبره را در زندگی پییدا کنیم و یکی از راه های آن خواندن مصاحبه هایی است که با افراد موفق و خبره انجام شده تا بدانیم چه کارهایی کرده اند و چه نکات ریزی را رعایت کرده اند.

دکتر برجعلی در پایان به مولفه و حیطه های 16 گانه کیفیت زندگی اشاره کرد که به شرح ذیل است :
1-    احترام به خویشتن : خودمان را با نقاط ضعف و قوت دوست داشته باشیم.
البته در صدد رفع نقاط ضعف باشیم ولی خودمان را نیز باور داشته باشیم.
2-     اهداف و ارزش ها : چه چیزهایی برای ما اهمیت و رجحان دارد .
3-    درآمد : با پول و امکانات چگونه برخورد می کنیم ( پول ابزار است یا هدف؟ )
4-    کار : وظایف فرد در مقابل کار (رسمی  و غیر رسمی)  چیست ؟ و از عهده آنها بر می آید؟
5-    سرگرمی و تفریح : مدیریت اوقات فراغت مثل ورزش کردن، باغبانی کردن و ...
6-    یادگیری : دنبال اطلاعات جدید بودن و یادگیری چیزهای جدید.
7-    خلاقیت : کار خلاقانه کردن فرد را در معرض ارتقاء کیفیت زندگی قرار می دهد.
8-    کمک و یاری رساندن: دیگران را به خود رجحان دادن در هر بعدی، معیار بسیار مهمی درکیفیت زندگی محسوب می شود.مثل عضوگروه های خیریه شدن و فعالیتهای داوطلبانه
9-   عشق (روابط عاشقانه) : داشتن روابط عاطفی نزدیک، درک همسر و ...
10-    دوستان ( غیر بستگان ) : افرادی که در کنار ما هستند، همدم ها و همرازهای ما
11-    کودکان : لذت بردن از صحبت کردن ، بازی کردن و در آغوش گرفتن کودکان
12-    بستگان : رابطه با والدین ، و اقوام درجه یک ، چگونگی دیدارها
13-    خانه : خانه که در آن زندگی می کنید و همسایگانی که دارید .
14-    محله : محله ای که در آنجا زندگی می کنید .
15-    جامعه : به جامعه علاقه داریم؟ ، انسان ها برای ما مهم هستند ؟

یاد آور می شود سلسله نشست های «مدیریت کیفیت در زندگی» چهارشنبه های هر هفته ساعت 10 در فرهنگسرای فردوس میزبان علاقه مندان به نشست های روانشناسی است.
http://ferdos.farhangsara.ir/tabid/1125/ArticleId/11377/.aspx