گریه کردن خوب است یا بد ...
ارسال شده توسط modir در 1389/11/18 17:37:30

گریه کردن خوب است یا بد ...
چگونه يک گريه آرام‌بخش بدون احساس ضعف داشته باشيم؟
 
بزرگ شدن دليل خوبي براي گريه نکردن نيست. اگرچه همه ما وقتي به دنيا آمده‌ايم،‌ زندگي‌مان را با گريه شروع کرده‌ايم، ولي با بزرگ‌تر شدن‌مان، گريه برايمان شکل و معناي ديگري پيدا کرده و آن را به عنوان يکي از راه‌هاي آرامش و التيام دردهايمان مي‌شناسيم. گريه، تنفس‌ را آرام مي‌کند و مي‌تواند اثر آرامش‌بخشي داشته باشد. اما چه طور مي‌توان يک گريه‌ آرامش‌بخش داشت، بدون اينکه ضعيف نشان‌مان بدهد يا به عنوان تنها راه‌حل‌مان در موقع مواجهه با مشکلات قلمداد شود؟ ...

گريه کردن، شما را مجبور مي‌کند تا از خودتان درباره اتفاقاتي که در درون‌تان مي‌افتد، سوالاتي بپرسيد. وقتي به طور ناگهاني اشک‌هايتان جاري مي‌شود، شما درون‌تان را جستجو مي‌کنيد و به اين نتيجه مي‌رسيد که اگر داريد گريه مي‌کنيد، به اين دليل است که احساس شکست، ضعف و سرزنش و احساساتي ديگر از اين قبيل مي‌کنيد و البته بهترين کار همين مورد است. 



گريه به شما مي‌گويد

شما با بررسي دقيق درون‌تان علت واقعي اشک‌هايتان و وضعيتي که اين احساسات را در مغزتان و درون‌تان افزايش مي‌دهد، کشف مي‌کنيد. به طور مثال، مشخص شده است هنگامي که از خاموش شدن ناگهاني کامپيوترتان هنگام کار بدون ذخيره اطلاعات ناراحت و عصبي مي‌شويد، اين فکر در مغزتان گسترش پيدا مي‌کند که شما در مقابل جهان، تنها ايستاده‌ايد و احساس ضعف و ياس و نااميدي مي‌کنيد! 



گريه در جستجوي حامي

يک علت ديگر براي گريه کردن اين است که شما در جستجوي يک حامي هستيد. با گريه کردن نشان مي‌دهيد چيزي شما را آزار داده است و صدمه ديده‌ايد و احتياج داريد که حمايت بشويد. پس به جاي اينکه خودتان را در تنهايي حبس کنيد،

يک گوش شنوا پيدا کنيد و اجازه دهيد احساس‌تان بروز داده شود. به جاي حبس شدن در تنهايي درباره مشکلات‌تان صحبت کنيد. اين باعث مي‌شود زواياي مختلف مساله برايتان روشن بشود و از اين طريق درک و کنار آمدن‌تان راحت‌تر مي‌شود.



گريه‌تان را کنترل کنيد

دوست نداريد احساس‌تان را بروز دهيد؟ نمي‌خواهيد ديگران شاهد گريه‌تان باشند؟ قبل از اينکه به يک استرس شديد برسيد که باعث گريستن شما بشود، روي تنفسي عميق و پيوسته تمرکز کنيد و عضله‌هايي را که مورد تنش قرار گرفته‌اند، در حالت استراحت قرار بدهيد و بعد روي خاطراتي که با فکر کردن به آنها احساس قوي بودن مي‌کنيد، تمرکز کنيد؛ مثل وقتي که در کارتان ترفيع گرفته‌ايد ويا از طرف رييس‌تان تشويق شده‌ايد و يا در کاري يا مسابقه‌اي به يک موفقيت بزرگ دست پيدا کرده‌ايد و در آخر اينکه به خودتان بگوييد گريه نخواهيد کرد. بايد بدانيد تلقينات شخصي خيلي موثرند. پس به خودتان يادآوري کنيد که شما مستقل و قوي هستيد و خواهيد توانست به خودتان در رهايي از مشکلات و حل آنها کمک کنيد.

بدانيد که شما مي‌توانيد هميشه احساسا‌ت‌تان را در هر زماني کنترل کرده و در زماني ديگر آن را بروز دهيد، پس در اول هر مانع و مشکلي که شما را ناراحت و عصباني مي‌کند براي خودتان روشن کرده و بررسي کنيد و در مرحله‌ بعدي شايد لازم باشد روي يک مبل راحت بنشينيد. يک جعبه دستمال کاغذي روبه‌رويتان بگذاريد و اين در حال حاضر دقيقا همان چيزي است که شما به آن احتياج داريد: گريه.


منبع: MSNhealth  هفته نامه سلامت : 88.5.17